ראשי >> מבחני שטח >> הסוס הטרויאני- מבחן שטח למבריק X3 החדש של קאן אם

הסוס הטרויאני- מבחן שטח למבריק X3 החדש של קאן אם

נכתב ע''י עופר מיארה ( 11/1/2017 )


שנת 2017 תירשם בדפי ההיסטוריה כשנת מפנה. ההגמוניה והעליונות של 
הרייזר של פולריס מאוימת לראשונה לעבור לידיים חדשות.
 האם ה- X3 של קאן אם יוכתר כמלך הבא של התחום?
 יצאנו לבדוק הכצעקתה.

ביוון המיתולוגית השתמשו היוונים כדי לכבוש את העיר טרויה לאחר שלא יכלו לחדור לחומותיה במשך עשר שנים ברעיון מבריק ומתוחכם. היוונים בנו סוס עץ חלול ענק והשאירו אותו ליד חומות העיר טרויה כשהם מעמידים פנים כנסוגים. הטרויאנים, שפותו לחשוב כי היוונים נסוגו והסוס הוא מתנת האלים, הכניסו אותו בשערי העיר. בתוך הסוס הוחבאו הלוחם המהולל אודיסאוס ועוד מספר לוחמים. עם רדת הליל, יצאו הלוחמים ופתחו את שערי העיר לצבאות אגממנון, והביאו לתבוסת טרויה. הקומנדר והדגם היוצא של המבריק הפכו לסוס הטרויאני של תעשיית הסייד ביי סייד. כרטיסי הכניסה של קאן אם שלא הצליחו להדיח את הרייזר מראשות הקטגוריה, הרדימו את המתחרים בזמן שמאחורי הקלעים בחדרי ההנדסה של קאן אם קרמה לה עור וגידים מכונה שתשנה את כללי המשחק ותצעיד את התחום כמה מהלכים קדימה.

כבר בתחילת הדרך שתחום הסייד ביי סייד צבר תאוצה ופופולריות היה ברור שקאן אם תיקח את ההובלה של התחום ותצעיד אותו למחוזות מעניינים. סקירה של ההתרחשויות בתחום הטרקטורונים בעשור האחרון מבליטה את האג’נדה שמאפיינת את היצרן הקנדי, שליטה ועליונות בכל תחום שהם נמצאים ע"י קידמה טכנולוגית, איכות חומרים, רמת הגימור וחדשנות אין סופית. בקטגוריית הסייד ביי סייד הם הבינו שהם חייבים לייצר שובר שוויון ברור. כששם המשחק בתעשיה הוא נוחות נסיעה לצד יכולות גיהוץ פנומנליות ומנוע עם כח אימתני, התכנסו הפעם בחדר המהנדסים הקנדיים כדי להצעיד את הקטגוריה למקום חדש. כן כן ממש כך !! כדאי שתתחילו לחשוב במושגים חדשים. מושגים השייכים לעולם הטרופי טראק. אם חשבתם שהכלים הקיימים בשוק הם אבולוציה של הטרקטורונים, תחליפו פאזת חשיבה. סדרת ה X3 של קאן אם הם רכבי באחה מקצועיים.

מדהים איך זה מכה בי כל פעם מחדש. רגע אחרי שאני בטוח שמנקודת זמן זו יתקשו כבר להרים את הרף, ואני ממש חותם על זה שמתחו את היכולות לקצה, או אז מגיח דגם חדש שטורף את הקלפים וגורם לי לחשב מסלול מחדש. מלחמת הא- הכי גדול והכי חזק בתעשיה הזאת חסרת תקדים בכל קנה מידה. ולא, אני לא מדבר רק על הרמה הטכנולוגית. אני מדבר על התכיפות המטורפת המאפיינת את השינויים המתחוללים בכלים משנה לשנה. מספיק מבט אחד על מערכת המתלים של המבריק X3 החדש וסקירה של המפרט הטכני שלו בהשוואה לרייזר 800 שכיכב עד לא מזמן כמוביל הקטגוריה כדי להבין שהקצב כאן מהיר ומסחרר, פשוט בלתי נתפס. בעלי כלים שרק לפני חודשים מעטים רכשו אותם בסכומים אסטרונומים מוצאים את עצמם מהר מאוד עם כלי שנראה מיושן ומגוחך לנוכח הכלים החדשים שנחשפים.  




סדרת המבריק X3 של קאן אם תוכננה ופותחה כרכב חדש מהייסוד. לא עוד מתיחת פנים לפלטפורמה הקודמת. וגם לא עוד תוספת של סוסים בריאים לאורווה. הפעם הם הלכו הכי רחוק מבחינת העיצוב וההשקעה. למעט השם מבריק אין שום דמיון בין הדגם היוצא למבריק X3 החדש. קשה להתעלם מהעובדה שסדרת ה X3 תוכננה בצילו של הרייזר של פולריס. מנוע אחורי, זרוע עוקבת, תנוחת ישיבה נמוכה ועוד סממנים זהים. אולם הפלטפורמה הזו דומה ככל שתהיה שודרגה לאין ערוך והותאמה ל DNA הבלתי מתפשר של הייצרן הקנדי. איכות החומרים המלוטשת, רמת הגימור שלא מביישת רכב גרמני מפואר, מנוע הרוטקס משולש הצילנדרים, בולמי ה FOX בייאפס הטובים בתעשיה ומערכת מתלים הזויה ועוד. כל אלו הם חלק מהצהרת הכוונות הברורה של הקנדיים. שליטה ברכבי הקצה ועליונות ניכרת על פני המתחרים.


ה X3 החדש יאלץ את היצרנים האחרים לעבוד שעות נוספות בחדר התכנונים כדי להדביק או לנסות לעקוף את הפער שנפתח למולם. אולם לא רק באיכות חומרים וברמת גימור איכותית מסתיימים השינויים שהוכנסו למשחק ע"י קאן אם. זה הרבה מעבר לכך. בשביל לשלוט בתחום ולהצעיד אותו קדימה נדרשה השקעה נוספת. שלושת הדגמים של סדרת ה X3 הוא ניסיון של הקנדיים לכוון לקשת רחבה יותר של רוכשים. דגם ה- R הוא דגם הבסיס (מבחן שטח לדגם זה יעלה בקרוב באתר) והוא גם הזול מבין השלושה 165,900 ש"ח. מעליו ממוקם דגם "אמצע" ה-XDS המשופר במעט (בולמים בעיקר) מהדגם הבסיסי ומחירו 177,000 ש"ח. אולם גולת הכותרת של הסדרה הוא הדגם המורחב ה- XRS עם הבולמים האיכותיים ביותר בסדרה ועם מהלכי המתלים הגדולים ביותר בסדרה וברכבי הסייד ביי סייד בכלל. דגם זה כבר עומד על תג מחיר של 192,900 ש"ח. במבחן זה נתמקד ונביא רשמים מהנהיגה בדגמי ה XDS וה- XRS. 

"גולת הכותרת של הסדרה הוא הדגם המורחב ה- XRS עם הבולמים האיכותיים 
ביותר בסדרה ועם מהלכי המתלים הגדולים ביותר בסדרה וברכבי הסייד ביי סייד בכלל."


כל סדרת ה X3 פועמת לצלילי מנוע רוטקס טורבו בעל שלושה צילנדרים 900 סמ"ק (154 כ"ס) שנלקח ממדפי החברה אחרי שצבר ניסיון ברכבי השלג של הייצרן. לכל סדרת ה X3 שלדת צינורות מסיבית קשיחה ב-53 אחוזים וקלה ב-20 אחוזים מהמתחרים. השלדה וכלוב הבטיחות עשויים ממתכת דו שלבית חזקה 980. היא קלה מחד אולם קשיחה ועמידה מאידך. כלוב הבטיחות ללא חיבורים וברגים והוא עוטף את כל הכלי ויוצר מחסום הגנה יעיל סביב הנהג והנוסע. בסיס הגלגלים של המבריק החדש ארוך מאוד יחסית לכלי בקטגוריית 2 מקומות. מדובר על בסיס גלגלים של 259 ס"מ ("102). ארוך יותר ב-30.5 ס"מ ("12) משאר דגמי ה 2 מקומות בקטגוריה. הואריטור ששודך לסדרה הוא דגם משופר (QRS X), מהיר תגובה במיוחד שנועד לפצות על השהיית הטורבו תוך שמירה של המנוע ברצועת הכוח היעילה ביותר. כל אילו מציבים את המבריק החדש עם נתוני תאוצה מהמקום עד למהירות של-96 קמ"ש ב-4.5 שניות. דאממט רכב ספורט מקצועי.

מערכת יניקה האוויר של ה X3 מתוחכמת ויעילה והיא בעלת 3 פתחים הממוקמים במקום גבוה ונקי של אויר. היא מאפשרת כניסה של אוויר קר מ-2 פתחים לקירור הוואריטור ופתח אחד ליניקת אוויר למנוע העובר דרך בית פילטר איכותי מסוג דונלדסון המספק ביצועי מנוע גבוהים. מערכת הטורבו משולבת כיחידה אחת מובנית עם סעפת הפלטה לנצילות מקסימלית של הגדישה. מערכת ההיגוי המתוחכמת של ה X3 מצוידת בהגה חשמלי דינאמי DPS בעלת 3 מצבים (Min .Med .Max ) המאפשרת נהיגה מדויקת ונוחה בכל תנאי ותוואי השטח. לX3 שתי אפשרויות נהיגה לבחירה מצב של SPORT לנצילות מקסימלית של המנוע או מצב ECO חסכוני. יחס העברה של ההגה מצד לצד הינו 1.5 המאפשרים רמת דיוק גבוהה ומהירה של ההגה כנהוג ברכבים ספורטיביים.

"לדגם ה XDS שודכו בולמי פוקס RC2 בקוטר של "2.5 עם
מהלך מתלה של 50.8 ס"מ ("20) בחלק הקדמי והאחורי."

חלוקת המשקל ומרכז הכובד של סדרת ה X3 אופטימלית (44/56) והיא מאפשרת לכלי את היציבות המרבית. מערכת המתלים האחורית מושתת על זרוע נגררת (TTX ) והיא בעלת 4 נקודות עיגון כולל מוט מייצב אחורי. מערכת המתלים בחלק הקדמי היא בתצורת משולשים אשר נתמכים אף הם במוט מייצב. לדגם ה XDS שודכו בולמי פוקס RC2 בקוטר של "2.5 עם מהלך מתלה של 50.8 ס"מ ("20) בחלק הקדמי והאחורי. רוחב הכלי בדגם זה הוא 162.5 ס"מ ("64) ומרווח הגחון שלו 34.5 ס"מ ("14) המאפשר מעבר מכשולים חלק בכל תנאי השטח. בדגם ה XRS שודכו מלפנים בולמי פוקס RC2 בקוטר של "2.5 עם מהלך מתלה של 55.9 ס"מ ("22), ובחלק האחורי בולמי פוקס בקוטר "3 עם מהלכי מתלה הזויים של 61 ס"מ ("24). רוחבו של דגם ה XRS הוא 1.82 מ ("72) ומרווח הגחון שלו הוא 38 ס"מ ("15).  

שני דגמי ה X3 צוידו בחישוקי מגנזיום בקוטר "14 עם נועלי צמיג (בידלוק) וצמיגי מקסיס. קוטר הצמיגים ב XDS עומד על "29 ובדגם ה XRS על "30. אחד הלקחים שיושמו ע"י קאן אם בסדרת ה X3  היא מערכת הבלמים. מערכת הבלימה ב X3 מצויינת וכוללת שתי בוכנות לכל קליפר ודיסקים מאווררים בקוטר 26.2 ס"מ מלפנים ואותו דבר לדיסק בקוטר 24.8 ס"מ בחלק האחורי. את כל מערכת המכלולים המפוארת הזאת עוטף עיצוב אוירו דינמי עם תא נוסעים ומושבים ספורטיביים איכותיים, מפתח חכם עם כפתור START וחגורות בטיחות איכותיות. הגיע הזמן לעבור לחלק החשוב ביותר, חווית הנהיגה.  הדקו חגורות וגללו את המסך למטה.  

מבריק X-3 דגם XDS
רשמים ממשקף הרוכב
אודה ואתוודה. תמיד הייתה לי הערכה ואהבה יתרה לאיכות החומרים ולרמת הגימור של היצרן הקנדי. כבר מהישיבה בכיסא הספורטיבי של ה X3 אתה מרגיש שהתיישבת בטרופי טראק מקצועי ואיכותי. משאבת ומיכל הדלק הוסטו לחזית הכלי, מה שמאפשר תנוחת ישיבה נמוכה וספונה בתוך הכלי. הכיסא מתכוונן קדימה -אחורה ואף ניתן לשנות ולהגביה את הכיסא עם ברגים לנקודה האופטימלית עבור כל נהג בהתאם לצרכיו. תא הנוסעים המלוטש נראה פשוט וואו. לוח השעונים, לחצן הסטרט, המרווח לרגלים, ההגה הקטן והקשוח, חגורות הבטיחות המקצועיות והכיסאות הספורטיביים זועקים איכות ואיכות !! הקשת הנמוכה, ויללת המנוע הבשרני שנשמעת כמו סימפוניית מלאכים נעימה, משרים אווירה של סצינה הלקוחה מהסרט מקס הלוחם בדרכים. אני מרגיש איך התלכיד הזה מצית בי התלהבות שטח שנכבתה בי לאחרונה. די דיבורים, הגיע הזמן לתת גז.

לקחנו את שני הכלים לטריטוריה הטבעית שלהם, הדיונות של חולות חלוצה. התמזל מזלנו ויום לפני המבחן של ה XDS ירד גשם שהרטיב את הדיונות והפך אותם לחלומיות. התנעה של הסטרט, לחיצה מדודה על המצערת ותוך שבריר של שניה גיליתי כי עוצמת המנוע אדירה. המומנט של המנוע משולש הצילינדרים דוחף או יותר נכון משגר אותך קדימה בעוצמה שטרם הכרתי בשום סייד ביי סייד! מבלי להניד עפעף ריחפנו במהירות הזויה של 130 קמ"ש מעל לבמפים העמוקים שפשוט נעלמו כלא היו. ה XDS הוא כלי מצוין!! למעט הדגם שמעליו מהלכי המתלה שלו "20 גבוהים יותר מכל רכבי הסייד ביי סייד. ואלמלא היינו משווים אותו ל-XRS הוא בהחלט היה מועמד ראוי להשתלטות על ראשות הקטגוריה. למרות שהוא יותר קל וזריז מהדגם המורחב, ההיגוי שלו טיפה יותר מדויק, והוא גם מגהץ להפליא כמעט כמו ה-XRS, אנחנו מיקמנו את ה-XRS במרכז המטרה.

מבריק X-3 דגם XRS
זמן לסיכומים....
הנהיגה ב X3 היא חוויה מדהימה ובלתי נשכחת. הופתעתי מהאופן הכל כך מהיר שבו התחברתי למכונה. הישיבה הנמוכה והמנוע עם הכח והמומנט האדירים שכמותם לא הכרתי עד כה, הכניסו אותי למוד של נהיגת ראלי סוחטת אדרנלין. ה-XRS טרף את שבילי הבאמפים הענקיים של חלוצה המסוגלים לרסק כל רכב סדרתי אחר בזלזול. למרבה ההפתעה לא מצאתי בשני הדגמים זוית גלגול בעייתית למרות שלשניהם מהלכי מתלה עצומים. ואני שככול שחלף הזמן צברתי ביטחון התחלתי לפני כל ישורת ארוכה למעוך את המצערת עד לסופה, ובמקביל שחררתי צעקת הנאה לנוכח הפליאה מהאופן שבו ה XRS מבטל את תוואי השטח הבעייתי. 

התמוגגתי מצחוק כשהבחור שישב לצידי היה מתכווץ לפני כל קפל קרקע ענק בהמתנה לחבטה חזקה, אבל כלום לא קרה !! הבאמפים נבלעו ברכות מדהימה לצד עבודת הבולמים המשובחת. למרות הרוחב של ה XRS ההיגוי שלו נותר חד ומדויק. בשונה מהמבריק היוצא בסדרת ה X3 הותקנה מערכת בלימה פשוטה מעולה !! כיאה לרכב המגיע בשניות למהירויות מטורפות הבלימה ב X3 חדה מהירה ומצוינת. יש באיזור יער נחושה לא רחוק מבית גוברין שביל המכונה בפי החבר’ה הססמוגרף. בשביל הזה יש רצף של שני באמפים בגובה של מטר!! ומיד לאחר מכן סיבוב חד, שני באמפים ודריפט, ככה לאורך 6 ק"מ. השביל הזה מותח את היכולת של הכלי ושל הנוהג בו לקצה. יש לי כל הרבה שעות מנוע על השביל הזה שאני יכול לעשות אותו בעיניים מכוסות.

כשסיימנו את המבחן בדיונות של חלוצה שכנעתי שני חברים בעלי כלים של חברות אחרות לבוא איתי עם ה XRS לשביל הזה. הייתי כל כך סקרן לדעת איך הוא יתמודד עם המשוכה הקשה הזו. מרחק הסרנים, מערכת המתלים המשובחת והרוחב של ה XRS בלעו את הבאמפים הגבוהים כאילו היו ישורת חלקה. סהדי במרומים שאמת דיברתי. באמפים של מטר לא גרמו למכונה הזו למצמץ! אין לה כמעט מגבלות. כמות ההנאה שאתה יכול להפיק מה-X3 היא אין סופית. כדי להיות בטוח שאני לא מתלהב מידי חזרתי על אותו השביל עם כלי קצה אחר. רק כשהתיישבתי בכלי האחר הוצאתי את החותמת והחתמתי את דפי המבחן, המבריק X3 XRS הוא רכב הסייד ביי סייד הטוב ביותר עליו רכבתי עד כה. אם אתה חובב שבילים צפופים, סיבובים חדים ומהירים והיגוי ברמת דיוק גבוהה, ה XDS יספק לך את הסחורה ואף בעלות נמוכה. אך אם אתה מחפש כלי קצה מאובזר מהיצרן, וכמו כולם אתה רוצה את הטוב ביותר, המלך החדש של הקטגוריה הוא ללא ספק המבריק- XRS. 




                                                
         
 מפרט טכני דגם XRS:                                     מפרט טכני דגם XDS :
מנוע: 900 סמ"ק טורבו 154 כ"ס.                    מנוע: 900 סמ"ק טורבו 154 כ"ס.
תצורת מנוע: רוטקס                                     תצורת מנוע: רוטקס
קירור: נוזל קירור                                         קירור: נוזל קירור    
תמסורת: ואריאטור P/R/N/L/H                    תמסורת: ואריאטור P/R/N/L/H
בולמים קדמיים: בולמי FOX ביי פאס "2.5     בולמים קדמיים: בולמי FOX ביי פאס "2.5
בולמים אחוריים: בולמי FOX ביי פאס "3       בולמים אחוריים: בולמי FOX ביי פאס "2.5
מהלך מתלה קדמי: "22 (55.9 ס"מ)               מהלך מתלה קדמי: "20 (50.8 ס"מ)     
מהלך מתלה אחורי: "24 (61 ס"מ)                 מהלך מתלה אחורי: "20 (50.8 ס"מ)
מרווח גחון: 38 ס"מ                                     מרווח גחון:34.5 ס"מ  
מרחק סרנים: 2.59 מ’                                   מרחק סרנים: 2.59 מ’
בלמים: 4 דיסקים 2 בוכנות לקליפר.                בלמים: 4 דיסקים 2 בוכנות לקליפר.    
מיכל דלק: 40 ליטר                                      מיכל דלק: 40 ליטר
מערכת תאורה: תאורת לד                             מערכת תאורה: תאורת לד
הגה: חשמלי דינמי DPS                                הגה: חשמלי דינמי DPS 
אורך כללי: 3.35 מ’                                      אורך כללי: 3.35 מ’
רוחב כללי: 1.83 מ                                       רוחב כללי: 1.62 מ  
גובה: 1.70 מ’                                              גובה: 1.67 מ’
משקל יבש: 718 ק"ג.                                   משקל יבש: 676 ק"ג.
מחיר: 192,900 ש"ח.                                   מחיר: 177.000 ש"ח.
אחריות: שנתיים.                                          אחריות: שנתיים.    

שני הדגמים מגיעים עם חבילת תוספת הכוללת: מערכת שמע קומפלט מקורית, מיגון, גג, חצי חלון, חגורות 4 נקודות מקצועיות, ארגז והשלמת דלתות. 

תודות וברכות: תודה לחברים שעזרו למבחן הרחב והמקיף הזה לצאת אל הפועל. לאלירן יפרח, למור מגידיש, לשרון בן שטרית, לשי שפונדר, לאורי גנור, לרועי פדלון ולעמוס עמר.
תודה והוכרה אישית: לברק וחן ארביב, לרמי חנדלי וחיים איס שתמיד זמינים לעזרה במבחנים ומאחורי הקלעים. תודה רבה, מעריך את זה מכל הלב.  

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות