ראשי >> מבחני שטח >> הרוגטקה- מבחן שטח ל YXZ-SS החדש של ימאהה

הרוגטקה- מבחן שטח ל YXZ-SS החדש של ימאהה

נכתב ע''י עופר מיארה (ייעוץ טכני-חיים איס) ( 23/11/2016 )


רגע אחרי שנחת בארץ לקחנו ה YXZ-SS (ספורט שיפטר) החדש של ימאהה
לבדוק את הכלי הראשון בסגמנט שהוא חצי הילוכים וחצי אוטומט.


רוגטקה הוא כלי נשק פשוט הקיים עוד מימי קדם. הרוגטקה מורכבת מרצועה העשויה לרוב מעור שבמרכזה מצע עליו מניחים את האבן המיועדת ליידוי. היורה מניח אבן במרכז המצע, מקפל את הרצועה לשניים ומסובב את הקלע לקבלת מהירות. כאשר המהירות גבוהה מספיק, הוא מרפה מצידה האחד של הרצועה והקליע (האבן) נורה במהירות. הייחודיות שלה הוא במהירות הרבה ובדיוק המשופר שבה היא משגרת את הנשק בהשוואה ליידוי אבנים ביד. כשהתבקשתי לתאר את ה YXZ-SS החדש של ימאהה עם השיפטרים הידניים רוגטקה זה הדבר הראשון שעלה לי בראש.

חלפה שנה מאז חשפה ימאהה את ה- YXZ 1000. כלי סופר ספורטיבי עם הילוכים ידניים. היום ניתן להגיד בודאות שהקיצוניות הספורטיבית של ה YXZ דיברה לפלח מאוד מסוים בקרב אוכלוסיית הרוכשים והפכה אותו לכלי נישה מיוחד בקטגוריה המתפתחת. בעוד שאר היצרנים ממשיכים להתפתח בכיוון רכבי הטרופי טראק, ימאהה אינה ממהרת לנטוש את הספורטיביות הטהורה. גם דגם ה SS (ספורט שיפטר) החדש הוא ניסיון ברור של היפנים להביא חדשנות שונה מההגמוניה השוררת בתחום. בדגם החדש ימאהה נשארת עם תצורת הדגם הראשוני, המנוע, השילדה והצורה החיצונית זהים לחלוטין. הבולמים שודרגו לאיכותיים יותר, הפדל הרגלי הוחלף במצמד אוטומטי מבוקר הנשלט ע"י מחשב, ואת ידית ההילוכים שהייתה ממוקמת בין הנהג לנוסע החליפו ידיות (שיפטרים) להעברת הילוכים הממוקמות בסמוך להגה. כמו במכוניות היוקרה הספורטיביות!! כן כן עם Launch Control !!! אלו עיקרי השינוי בדגם החדש ה SS.



ימאהה מזוהה עם הובלה בחדשנות ותעוזה. קשת הכלים והטכנולוגיה העשירה המצויים על המדף בארסנל שלה ומיושמים ברכבים מתוצרתה הוא מדהים. מטבע הדברים קל לה ליישם את הקידמה הטכנולוגית המלוטשת והמוכחת ברכבי הסייד ביי סייד שלה. אחת הטכנולוגיות המיוחדות שעומדות כבר כמעל לעשור בשימוש אופנועי התיור של ימאהה היא מערכת ה- YCC-S, מערכת ממוחשבת שמעבירה ע"י מחשב הילוכים בגיר מכני רגיל. בקלילות הושתלה מערכת כזאת ב YXZ-SS החדש. אפשר לגולל עשרות מילים ולהציף במידע על המערכת הסופר מתוחכמת של השיפטרים, אך במילים פשוטות המערכת מבטלת את הפדל השמאלי של הקלאץ ומעבירה אותו לבקרת מחשב מלאה. מעבר לתכנון ההנדסי המורכב יחסית, חשוב לציין שהגיר ב YXZ נתמך במשאבת שמן פנימית אשר מזריקה סילוני שמן לכל אותם נקודות גבוהות בגיר, שבמצב רגיל היו מתייבשות. כמו כן לגיר הזה ישנו פילטר שמן נפרד ממש כמו שיש במנוע עצמו.

המפתיע מכל בגיר עם השיפטרים הוא שהמערכת עובדת מהר יותר וטוב יותר מהמערכת הידנית ומכל נהג מוכשר וזריז ככל שיהיה. אם שכחת להוריד הילוך אין מה לדאוג המערכת תעשה זאת כבר בשבילך. אחרי שעות לא מעטות על הכלי ניתן כבר כעת לקבוע בודאות שהמערכת עובדת באופן מושלם ומדוייק. ההילוכים עוברים כברק ואין צורך להוריד את הרגל מהגז במהלך העברת ההילוכים, המחשב המרכזי כבר דואג לסכרן בין המערכות. מדהים! ה YXZ-SS הוא סייד ביי סייד ספורטיבי טהור עם מנוע אטמוספרי 1000 סמ"ק 3 צילנדרים 112 כ"ס, כשגולת הכותרת היא שוב הגיר הידני עם חמשת ההילוכים הנשלט ע"י השיפטרים. כמו בדגם הבסיס גם כאן המנוע הוא מנוע עוקה יבשה. כלומר חלקו התחתון של המנוע (אגן השמן) אינו אוגר בתוכו שמן אלא במיכל חיצוני. בשל כך מוקם המנוע בנקודת עיגון נמוכה יותר הקרובה ככל האפשר לפני הקרקע, מה שתורם רבות למרכז כובד מאוזן וליציבות של הכלי


 


גם בסקציית הבולמים לא חסכו בימאהה והלכו על הטופ של הטכנולוגיה. בדגם ה-SS מוקמו 
בולמי פוקס פודיום "2.5 דגם X2 בטכנולוגית ה- INTERNAL BYPASS. בולמים אלו תוכננו בשיתוף פעולה בין ימאהה לחברת פוקס אשר תיכננו ועיצבו בולם ייחודי במיוחד לדגם ה SS. סוג של תפירת חליפה על מידות הלקוח. התוצאה היא בולמים איכותיים עם אין סוף אפשרויות כיוון של הקומפרסיה (נמוך/גבוה) ושל הריבאונד (החזרה). תצורת המתלים היא משלושי A-ARMS קדמיים ואחוריים הנעזרים בסוג של זרוע עוקבת בחלק האחורי. גם במערכת יניקת האויר למנוע הגדילו ראש. יניקת האוויר למנוע נתמכת בשני פילטרים אחד רטוב והשני יבש, כאשר נקודת יניקת האויר נמצאת במרכז הכלי בין נהג לנוסע כנראה הנקודה הנקייה ביותר לקבל אויר עם מינימום אבק. 

את מערכת ההיגוי של YXZ- SS היכרנו בדגם הבסיס שתוכנן תוך מחשבה רבה. בסופו של דבר זה אומנם הגה כוח חשמלי במלוא המובן, אולם הייחוד שלו בכך שהוא מבוקר מחשב אשר מוזן ממהירות הכלי. בכל רגע נתון הוא מקשיח/מרכך את ההגה כפקטור של מהירות הנסיעה. זאת על מנת שלא תאבד את הקשר אל הקרקע ותקבל פידבק אמיתי למלחמה המתרחשת מתחת לגלגלים. נדמה לי שגם אתם חסרי סבלנות ורוצים להגיע לשאלה העיקרית. איך כל זה מתנהג בשטח?  

 

התנהגותו של ה- YXZ-S הפתיע אותי כמעט בכל פרמטר אפשרי. כלי ייחודי המביא חדשנות ורעננות מעניינת לתחום. שדה הראיה שלו פנטסטי, תנוחת הישיבה שלו מעולה ומציבה את הנוסעים בפוזיציה ספורטיבית נמוכה, העברת ההילוכים ע"י השיפטרים זה שוס מטורף לטעמי המוסיף מימד של שליטה במנוע וביכולותיו של הכלי בכל רגע נתון של הנסיעה. הוא חד, מהיר ומדויק באופן קיצוני. למעשה אני כמעט בטוח שלא נתקלתי עד כה בכלי עם מערכת היגוי כל כך מדויקת וחדה. הוא יציב מאוד ומאפשר להכנס לסיבוב חד במהירות גבוהה ללא החשש מגחינה או מזוית גלגול חזקה. חגיגת נהיגה ספורטיבית טהורה. 

ה- YXZ-SS מבליט את כישורי הנהיגה של הנהג, הכח והזמינות של המנוע פשוט אינם נגמרים. למרות שהכלי מצוי בין שתי העולמות של כלי אוטומט (בכל זאת אין את רגלית הקלאץ’) אך גם של הילוכים (כי מישהו חייב להעביר את ההילוכים), עדיין לטעמי ה YXZ-SS צריך להיות מקוטלג ככלי ספורטיבי המיועד לפריקת אגרסיות והצפת אדרנלין. המנוע נושם אוויר פסגות כשהוא בגרף העליון של הסל"ד. זה נכון שהוא הרבה פחות מעייף ומצריך קואורדינציה וחדות מהנהג בהשוואה לדגם הידני, אך עדיין הפורמט של ימאהה מיועד לנהיגה ספורטיבית קיצונית. 



בדרך כלל ה DNA של הכלים הספורטיביים הוא קשיחות, נוקשות וחוסר נוחות. הם פשוט אינם נעימים רכים ומפנקים. ה YXZ-SS למרות הכל בפירוש אינו כזה. הוא מענג לנהיגה בכל סגנון נסיעה ובכל תוואי שטח. העברת ההילוכים מבלי הצורך להוריד את הרגל מהגז מהירה מאוד ונעשת באופן כמעט בלתי מורגש. אם כבר בהילוכים עסקינן אז הדובדבן של הקצפת במערכת העברת ההילוכים עם השיפטרים הוא הפיצ’ר שנקרא Launch Control . אתה מושך את ידיות השיפטר לכיוונך, נדלקת נורת ה LC הירוקה, אתה לוחץ גז עד כמעט למנתק ומשחרר את השיפטרים !! או אז אתה משוגר קדימה כמו קליע שנורה מרובה. מישהו הזכיר רוגטקה??  

ה YXZ-SSהחדש של ימאהה הוא נסיון לשבור את מחסום הספורטיביות הקיצונית של כלי ידני, שהרחיקה את פלח האוכלוסיה הגדול של רוכשי הסגמנט המחפשים את הפינוק של כלי אוטומטי. חבילת החוויה של ה YXZ-SS תספק אספקט שונה משאר הכלים בקטגוריה. גם למי שמחפש כלי עם שליטה על הזמינות וההילוכים וגם למי שמחפש כלי רך אוטומטי ונעים. שאלת השאלות היא האם הוא יצליח ויהפוך לרב מכר? ימים יגידו. אני בכל אופן פגשתי מכונה שהצליחה לנגן באקורדים החזקים ביותר על כל נימי נשמתי. מהרגע שהסטרטר הונע ועד לרגע שהוא נדם קיבלתי חוויית אדרנלין במינונים חונקים. פשוט הכלי היחיד עם חוויית נהיגה ספורטיבית אמיתית.

מפרט טכני: YXZ-SS   

נפח מנוע: 998 סמ"ק 112 כ"ס.
תצורת מנוע: 3 צילנדרים, 12 שסתומים.
קירור: נוזל קירור.
תמסורת: ידנית 5 הילוכים -עם שיפטרים         
מהלך מתלה קדמי: "16.2
מהלך מתלה אחורי: "17
מרווח גחון: 33 ס"מ.
מערכת בלימה: 4 דיסקים, קליפר .
מיכל דלק: 34 ליטר.
הגה: כח חשמלי
אורך כללי : 3.12 מ’.
רוחב כללי: "64 (1.62 מ).
משקל רטוב (מלא נוזלים): 686 ק"ג.
גובה: 1.8 מ’.
מרחק סרנים: 2.30 מ’.
אחריות: שנתיים
מרווח טיפולים: כל 80 שעות מנוע.

מחיר: 160,000 לדגם ספיישל אדישן  * כולל חבילת אבזור ב 10,000 ש"ח במתנה.
         155,000 לדגם הבסיסי עם השיפטרים. * כולל חבילת אבזור ב 10,000 ש"ח במתנה.


תודות ומחמאות ל: ליוסי גוזלן על הצילומים המרהיבים, למור מגידיש על העזרה בכל ההפקה ודוגמנות הצילום!! לדור מוטורס על "הפקרת" הכלי בידינו והעזרה הגדולה בכל המבחן. לחברי שותפי ויד ימיני ברק ארביב על העזרה במבחן ובכלל על מי שאתה.  

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות